من یک دلداده

۱۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

پایروکلاستیک

يكشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۲:۱۵ ب.ظ

آتشفشان ها از یک شکاف ایجاد شده در پوسته کره زمین به وجود آمده و گدازه های داغ، خاکستر و گازهای آتشفشانی از یک محفظه ماگما در زیر آن ها خارج می شود. پوسته کره زمین از ۱۷ صفحه بزرگ و سخت تشکیل شده که بر روی یک لایه نرم تر شناور است. بنابراین عمدتا آتشفشان هارا در جایی می توان مشاهده کرد که این صفحات تکتونیکی در حال حرکت، انحراف و یا همگرایی باشند که اکثر آن ها در زیر آب قرار دارند. معمولا آتشفشان ها از جا به جایی صفحات تکتونیکی و دور شدن آن ها از یکدیگر به وجود می آیند اما گاهی اوقات آتشفشان هایی مثل هاوایی وجود داشته که ماگما را از عمق ۳ هزار کیلومتری زمین خارج می کنند. در این مطلب قصد داریم تا حقایقی ار آتشفشان ها را به عنوان یکی از ترسناکترین بلایای طبیعی بیان کنیم پس با الی گشت همراه شوید.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد ساختار این بلایای طبیعی

مطالب مرتبط:
۶ کوه آتشفشانی شگفت انگیز در ژاپن
شگفت انگیزترین آتشفشان ها در کره زمین
هاوایی، بهترین مکان برای تماشای فوران های آتشفشان + ویدیو
  1. صدها سال پیش، آزتک ها در مکزیک و مردم نیکاراگوئه معتقد بودند که الهه ها در دریاچه های گدازه زندگی می کنند. آن ها دختران جوان زیبا را برای این الهه ها قربانی می کردند.
  2. در طول ۴۰۰ سال گذشته در حدود ۲۵۰ هزار نفر به طور مستقیم در اثر نتایج فوران های آتشفشانی کشته شده اند. اثرات غیرمستقیم آتشفشان ها مانند قحطی، تغییرات آب و هوایی و بیماری ها نیز بیش از ۷۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.
  3. خطرناکترین آتشفشان امروزی پوپوکاتپتل (Popocatépetl) با نام مختصر ال پوپو (El Popo) در فاصله ۳۳ مایلی از مکزیکوسیتی می با شد. ال پوپو همچنان فعال بوده و سالانه چندین هزار تن گاز و خاکستر را به هوا می فرستد.
  4. ماده ای که از آتشفشان خارج می شود پایروکلاستیک فلو (pyroclastic flow) بوده که از کلمه ای یونانی به معنی آتش شکسته گرفته شده است. این جریان شامل قطعات کوچک سنگی بوده که می تواند تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد دما داشته باشد.

حقایقی از آتشفشان ها در خصوص فاجعه های این رویداد

  1. گونه ای از پرنده به نام مالئو (maleo) از ماسه های گرم آتشفشانی به جای نشستن بر روی تخم های بزرگ خود استفاده می کند. هنگامی که جوجه ها از تخم بیرون آمدند در میان ماسه های داغ حفره ای ایجاد کرده تا به سطح برسند.
  2. در استرالیا هیچ آتشفشان فعالی وجود نداشته زیرا این کشور کاملا در وسط یک صفحه تکتونیک واقع شده است.
  3. در سال ۱۹۶۳ یک آتشفشان از زیر دریا فوران کرده و جدیدترین خشکی را بر روی کره زمین به وجود آورد. این آتشفشان جزیره سرتسی (Surtsey) در جنوب غربی ایسلند را ایجاد کرده که امروزه مساحت آن حدود یک مایل مربع می باشد. این جزیره به نام سرت (Surt) که یک غول آتشین از اسطوره های نورث می باشد نامگذاری شده است.
  4. بدترین فاجعه آتشفشانی در قرن بیستم مربوط به فوران مت پلی (Mt. Pelée) در ۱۹۰۲ می باشد. در این فوران آتشفشانی در جزیره مارتینیک (Martinique) کارائیب ۳۰۱۲۱ نفر کشته شده و تنها ۲ نفر زنده ماندند. یک کفاش که در لبه جزیره زندگی می کرد و یک زندانی که در سیاهچاله ای با دیوارهای ضخیم قرار داشت.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد سطح انفجاری فوران

  1. در حدود ۱۵۰۰ آتشفشان فعال بدون در نظر گرفتن آتشفشان های زیر دریا وجود دارد. از این تعداد سالانه تنها ۲۰ تا ۳۰ عدد از آن ها فوران می کنند.
  2. فوران آتشفشانی دریاچه توبا (Toba) که در حدود ۷۵ هزار سال پیش در اندونزی روی داده، زمین را در یک زمستان آتشفشانی فرو برده است. این زمستان که به عنوان عصر یخبندان هزاره شناخته می شود باعث به وجود آمدن اسید سولفوریک در جو زمین گردید. این آخرین فوران عظیم در کره زمین بوده است.
  3. فوران کوه سنت هلن در ۱۸ می ۱۹۸۰ به اندازه ۵۰۰ برابر قوی تر از انفجار یک بمب اتمی بود اما زمین شناسان آن را در رده فوران های متوسط می دانند.
  4. مناطقی که دارای آتشفشان های زیادی هستند زمین هایی با باروری بیشتری دارند. فوران های آتشفشانی موادی مانند پتاسیم و فسفر را وارد خک سطحی کرده و همچنین فرسایش سنگ های آتشفشانی نیز می تواند مواد مغذی بسیاری آزاد نماید.

حقایقی از آتشفشان ها در خصوص فوران های زیر دریا

  1. حلقه آتش اقیانوش آرام مرز صفحه بزرگ اقیانوس آرام می باشد که در حال فرو رفتن در زیر صفحه ای دیگر و یا آمدن بر روی دیگری می باشد. بسیاری از بزرگترین آتشفشان های جهان در این خط قرار گرفته اند.
  2. آتشفشان شناسان اندازه فوران ها را با شاخص انفجاری آن ها سعنی VEI اندازه گیری می کنند. عدد صفر کمترین میزان و ۸ قویترین فوران می باشد. عدد ۸ معمولا برای فوران های بسیار بزرگ استفاده شده و به آن supervolcanoes می گویند.
  3. کف اقیانوس جدید زمینا ایجاد می شود که دو صفحه اقیانوسی حرکت کرده و ماگما حباب ها را برای پرکردن شکاف ها ایجاد نماید. به این ها آتشفشان های شکافی گفته می شود. با همین روند اقیانوس اطلس سالانه ۲ سانتی متر عریض تر می شود. همچنین اقیانوس آرام از سالانه ۲۰ سانتی متر از شرق خود در حال گسترش می باشد. بنابراین در طول ۱۰ میلیون سال اقیانوس آرام ۱۲۴۰ مایل عرضتر از حال حاضر خود خواهد بود.
  4. فوران آتشفشانی کوه وزوو در سال ۷۹ میلادی شهرهای پمپی و هرکولانوم را نابود کرد. گزارشات، حفاری ها و آثار باقی مانده، داستان وحشتناک این فوران را مشخص می کند.

حقایقی از آتشفشان ها در مورد جزایر آتشفشانی

  1. بسیاری از دانشمندان بر این باورند که تمامی آب های کره زمین در اثر فوران های آتشفشانی تبخیر شده و در جو زمین قرار خواهند گرفت.
  2. هنگامی که بالای یک آتشفشان فرو می رود به آن کالدرا (caldera) گفته می شود. بزرگترین این دهانه های آتشفشانی La Garita Caldera در کلرادو بوده که بین ۲۶ تا ۲۸ میلیون سال پیش تشکیل شده و یکی از بزرگترین فوران ها در جهان بوده است.
  3. برخی از جزایر آتشفشانی مانند ایسلند و هاوایی دارای سواحلی با ماسه های سیاه می باشند. شن و ماسه سواحل آن ها از بازالت ساخته شده است. سنگ های آذرین زمانی که گذازه ها سرد می شوند به وجود می آیند.
  4. حدود ۲۰ درصد از آتشفشان ها در زیر آب قرار دارند.


  • آتنا حبیبی

منطقه قطبی درون منطقه گرمسیری

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۲۰ ب.ظ

همگی ما تایلند و شهرهای توریستی آن را مانند بانکوک، پاتایا و پوکت را به خاطر آب و هوای بارانی و با جنگل های گرمسیری و درهم می شناسیم. اما چه می شود اگر به شما در مجله ی گردشگری الی گشت بگوییم که در این منطقه گرم با دمای ۳۱ درجه سانتی گراد، منطقه ای سرد با دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد وجود دارد؟ شما هم تعجب کردید؟ پارک تفریحی را در این کشور ساخته اند که برای ورود به آن کاپشن پشمی و لباس گرم بپوشید. پارک تفریحی یخ جادویی سیام پاتایا پر از مجسمه های یخی و برفی بوده که به محض ورود به آن، با منظره ای عجیب و غریب از مجسمه های یخی و برفی به سبک تایلندی روبرو می شوید. بازدید از این مکان جادویی و شگفت انگیز را به نام یخ جادویی سیام پاتایا در تور تایلند از دست ندهید.

خرید آنلاین پرواز پاتایا

رزرو آنلاین هتل در پاتایا

پارک یخ جادویی سیام پاتایا برای بازدید

منطقه قطبی درون منطقه گرمسیری

مطالب مرتبط:
تمام تایلند را در بازار شناور پاتایا، یکجا ببینید!
در پاتایای تایلند، کجا می توانید فیل سوار شوید!؟
چطور برای سفر ۳ روزه به پاتایا برنامه ریزی کنیم؟

از یخ جادویی سیام با نام جنگل یخ جادویی سیام هم نام می برند. بنابراین اگر هر دو این نام ها را شنیدید، بدانید که راجع به یک جاذبه صحبت می شود. این پارک یخی برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ یعنی همین دو سه سال پیش افتتاح شد و به سرعت تبدیل به یکی از جاذبه های پر طرفدار و پر بازدید تایلند در پاتایا گردید. این مکان برای شهری که در منطقه گرمسیری و استوایی قرار رفته و تاکنون رنگ سفید برف و سرمای زمستان را به خود ندیده است، مکانی شگفت انگیز و هیجان آور است. تنها تصور کنید که درون یک منطقه جنگلی گرمسیری ناگهان به منطقه پر از برف و سرما می رسید. آیا این مکان نمی تواند برای شما همانند معجزه باشد؟ یخ جادویی سیام پاتایا همانند همان مکان جادویی و معجزه واری است که هر شخصی را به تعجب وا می دارد.

اگر در تور تایلند شرکت کرده اید، پیشنهاد ما در مجله ی گردشگری الی گشت بازدید از این منطقه تفریحی و پارک جادویی یخی در پاتایا خواهد بود. اما چطور ممکن است که در میان آب و هوای بارانی و شرجی مناطق گرمسیری و آن هم در کنار اقیانوس و سواحل آفتابی، چنین مکان یخی و برفی وجود داشته باشد؟

منطقه ای که دمایی منفی ۱۰ درجه سانتی گراد داشته باشد و در منطقه ای با دمای ۳۱ درجه سانتی گراد و پر باران و ابری قرار گرفته باشد!

باید گفت که در دنیای امروز و با وجود این همه تکنولوژی که هر روزه اختراع می شود و ما را شگفت زده می کند، وجود چنین جاذبه و پارک تفریحی در پاتایا غیر ممکن نیست.

منطقه قطبی درون منطقه گرمسیری

بخش ها و جاذبه های پارک تفریحی

درون این پارک تفریحی، بخش های مختلفی برای بازدید خواهید یافت. یکی از این بخش ها، گنبد یخ جادویی سیام پاتایا است که همانند منطقه ای اسکیمویی و ایگلو هاست. تمام بنا، گنبد و پله ها همگی از یخ هستند. فضای بیرونی مجموعه هم بخش دیگری است که با مجسمه های افسانه ای ساخته شده از برف با هنرمندی تمام پر شده است. تماشای این مجسمه ها در محیطی کاملا سفید و برفی مانند درختان برفی دنیای عجیبی را پیش روی شما قرار می دهد. کودکان و افرادی که از مکان های عجیب خوششان می آید، حتما از دیدن این مکان لذت می برند.

بخش های یخ جادویی سیام پاتایا

هزینه ها و راهنمایی برای رفتن به این مجموعه

هزینه ورودی برای هر نفر بزرگسال: ۶۰۰ بات است.

این هزینه برای کودکان کمتر و در حدود ۵۰۰ بات است. البته در نظر داشته باشید که منظور کودکان ۱۲ ساله یا کوچکتر است.

  • نکته: موقع خرید بلیت ورودی و هزینه آن، می توانید گزینه های دیگری را هم انتخاب کنید. به طور مثال اگر می خواهید در این پارک نوشیدنی یخی بخورید، می توانید بلیط ورودی + هزینه نوشیدنی را همان ابتدا پرداخت کنید.
  • بعضی از بلیط های ورودی با ست ناهار در منو فروخته می شوند. منوی انتخابی شما در کمتر از ۳ دقیقه حاضر می شود.
  • می توانید بلیطی با هر دو گزینه نوشیدنی و ناهار را خریداری کنید و در نهایت از قرار گرفتن در صف طولانی رستوران فرار کنید.
  • اگر در هنگام بعد از ظهر برای بازدید از یخ جادویی سیام پاتایا آمده اید، می توانید بلیط ورودی را به همراه شام خریداری کنید. منوی غذاها به شما نشان داده می شود و بر اساس انتخاب شما هزینه مشخص شده را می پردازید. در نهایت پس از بازدید از مجموعه برای صرف شام به رستوران می روید.
  • امکان سفارش شام به علاوه نوشیدنی و پرداخت هزینه آن بر روی بلیط ورودی هم وجود دارد.

این پارک تفریحی یخی و سرد در منطقه گرمسیری خدمات حمل و نقل و جابه جایی با ون هم دارد که می توانید با پرداخت هزینه از این خدمات بهره مند شوید.

بازدید از یخ جادویی سیام پاتایا

نکات دیگری برای ورود به مجموعه پارک های تفریحی یخ جادویی سیام پاتایا

تمام مساحت این پارک یخی بزرگ به احتساب بخش برفی و بخش یخی حدود ۳۰ هزار متر مربع بوده و بسیار بزرگ است. موقعیت قرار گیری این مجموعه بزرگ تفریحی مابین دو شهر توریستی پاتایاست. از شهرهای پاتایا یا بانکوک می توانید خود را به مجموعه پارک یخ جادویی سیام پاتایا برسانید.

در کشورهای خارجی شرایط متفاوتی برای حساب کردن هزینه ورودی کودکان به مکان های دیدنی و جاذبه های تاریخی دارند. برخلاف آنچه ما در ایران تنها سن کودکان را درنظر می گیریم اما در بیشتر کشورها و شهرها همانند پاتایا، ارتفاع قد کودکان را ملاک پرداخت هزینه ورودی قرار می دهند.

 

اگر به همراه خانواده و کودکان خود می خواهید برای بازدید یخ جادویی سیام پاتایا بروید، می توانید راهنمای زیر را مطالعه کنید:

کودکانی که قد آن ها بین ۹۱ تا ۱۳۰ سانتی متر باشد، هزینه ورودی کودکان را می پردازند اما کودکانی که قد آن ها از ۱۳۰ سانتی متر بالاتر باشد، باید هزینه ورودی بزرگسالان را پرداخت کنند. کودکانی که قد آن زیر ۹۰ سانتی متر باشد، رایگان می توانند وارد مجموعه پارک یخی بشوند. هر چند که به این کودکان کت پشمی و نوشیدنی یخی تعلق نمی گیرد اما می توانید با پرداخت هزینه ای برای آن ها کت کرایه کنید یا نوشیدنی بخرید. بلیط آنلاین ارزانتر از خرید بلیط حضوری است.

  • هزینه کرایه کت برای هر نفر: ۸۰ بات
  • هزینه نوشیدنی در فضای سرد: ۱۰۰ بات

پارک تفریحی و یخی پاتایا از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۸ شب برای بازدید عموم باز است. اگر برای اجرای نمایش ها در این پارک بلیط تهیه کرده اید، باید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از شروع نمایش، در مکان حاضر باشید. تمام هزینه هایی که گفته شد برای گردشگران و توریست های غیر تایلندی است.


  • آتنا حبیبی

یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی

چهارشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۱۳ ب.ظ

یکی از معروف ترین و لذیذترین غذاهای ایرانی، آش است. آش انواع و اقسام مختلفی دارد که معروف ترین آن ها، آش رشته است. تقریبا می توان با اطمینان گفت که هر ایرانی در طول عمرش حداقل یک بار آش یا آش رشته را خورده است. البته این غذای خوشمزه که پایه اش سبزیجات است، انواع و اقسام مختلفی دارد که خیلی از آن ها را شاید تا به حال نخورده باشید. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا درباره ی آش یکی از غذاهای ایرانی بیشتر بدانیم.

درباره ی آش | ash

همه چیز درباره ی آش

مطالب مرتبط:
تاریخچه ی محبوب ترین غذای ایرانی، چلو کباب
مروری بر تاریخچه ی غذایی افسانه ای به نام قورمه سبزی!
تغییرات خوشمزه ی غذاهای اصیل ایرانی در گذر زمان!

یکی از معروف ترین غذاهای ایرانی آش است. آش را معمولا با مواد غذایی مختلفی که در بیشتر اوقات سبزیجات و حبوبات هستند، می پزند البته این موضوع وقتی که دیگ آش شله قلمکار را به اصطلاح بار می گذارند، کمی نقض می شود. آش غذایی کاملا ایرانی است که بعدها به دیگر مناطق اطراف و جهان از ایران وام داده شد ولی با اطمینان می توانیم بگوییم که آش، کاملا یک غذای ایرانی است. این غذای خوشمزه شباهت های بسیار زیادی با سوپ دارد. البته داستان آش و سوپ کلا متفاوت است اما از این نظر که آش و سوپ هر دو غذاهایی به اصطلاح آبکی هستند و در دستور پخت آن ها از سبزیجات استفاده می شود، شباهت هایی وجود دارد.

همچنین این که سوپ غذای مشترک و بین المللی است که اصولا در همه جای جهان به شکل و صورت های مختلف و با دستور پخت های متفاوتی، طبخ می گردد. درباره ی آش باید بگوییم که این غذای لذیذ را خیلی ها پیش غذا می دانند البته این دسته از اشخاص باید معده ای خیلی قوی داشته باشند که این غذا را به این عنوان قلمداد می کنند زیرا آش از آن دسته غذاهای سنگین است که به اصطلاح یک کاسه ی آن برای سیر شدن کامل برای یک وعده کافی است.

خرید آنلاین پرواز

خرید آنلاین تور

رزرو آنلاین هتل

آش کشک

در زمان های قدیم پختن آش آن قدر مرسوم بوده که به کسی که غذا می پخته آشپز می گفته اند که تا به الان هم این لفظ همچنان جاری است. به کسی هم که در حال پختن غذا باشد می گویند که دارد آشپزی می کند که این خود همه گویای ارزش و همه گیر بودن آش در سفره های ایرانی از دیرباز دارد. در بحث پختن آش به صورت عمومی از حبوباتی همچون: انواع لوبیا، عدش، نخود، ماش، جو و حتی گاهی گندم استفاده می شود. معمولا برای خوشمزه تر شدن آش این حبوبات را از قبل هم خیس می کنند تا خوشمزه تر شوند و هم از قبل آن ها را می پزند، سبزیجاتی همچون تره، اسفناج، نعنا و سیر فراوان، رشته های درازی که از گندم و آب درست می شوند به نام رشته ی آشی، پیاز و انواع ادویه ها استفاده می گردد.

دقیقا با همین مواد می توان یک آش رشته ی خوشمزه درست کرد و با حذف کردن و جایگزین کردن این مواد با دیگر مواد غذایی نیز می توان یک آش دیگر درست کرد. در همه جای ایران، آشی مخصوص به آن منطقه وجود دارد که محلی ها با توجه به محیط اطرافشان و همچنین مواد غذایی که در منطقه ی آنان یافت می شود را به آششان اضافه می کرده اند.

آش های مختلفی مثل: آش رشته، آش دوغ، آش حبوبات، آش شله قلم کار، آش میوه و بسیاری از انواع آش های دیگر، همگی محصول محیط اطراف مردم و مواد غذایی که در مناطق آنان به وفور یافت می شده، هستند. در بین تمامی انواع آش هایی که وجود دارد ساده ترین آن ها از لحاظ دستور پخت، مواد غذایی و زمان لازم برای پخت؛ آش رشته است. در این نوع آش از سبزیجات، حبوبات، رشته ی آشی، سیر، پیاز، ادویه و آب استفاده می شود. در کنار این غذا معمولا کشک که به آن Iranian sauce می گویند و یا ماست میل می کنند. البته پس از پخت غذا نیز از سیر داغ و پیاز داغ به همراه نعنای سرخ شده هم برای تزئین و خوشمزه تر شدن غذا استفاده می کنند. برای آش رشته های مجلسی که معمولا در ماه مبارک رمضان مهمان همه ی سفره ها هست از آب زعفران هم استفاده می کنند.

تهران WEATHER


درباره ی آش و انواع آن

  • آش دوغ | Ash_ e doogh

معمولا ما آش دوغ را منتسب به استان اردبیل می دانیم. البته این آش را در شمال غربی، غرب ایران که همان اردبیل باشد، همدان، ارومیه، قزوین و شیراز می پزند. در آش دوغ اردبیل که اصلش برای سرعین است؛ سیر فراوان، دوغ ترش، نعنا داغ، تخم مرغ، نخود و برنج نیم دانه پخته می شود. آش دوغ قزوین: این آش از نوع قزوینی اش را با لوبیا چیتی، آویشن، سبزی آش، برنج، دوغ، قلم گوشت، نعنا، پیاز داغ و روغن و ادویه های مختلف می پزند.

  • آش شله قلمکار | Ash_ e shole ghalmkar

این آش را در زمان ناصرالدین شاه قاجار بسیار می پخته اند و همانند زولبیا و بامیه یکی از خوردنی های محبوب این شاه قاجاری بوده است. درباره ی آش شله قلمکار جالب است بدانید که ناصرالدین شاه نذر آش شله قلمکار داشته و برای ادای آن هر سال به سمت ییلاق های شمال غرب تهران می رفته و نذر آش شله قلمکارش را در آن جا ادا می نموده است. می گویند که به دستور شاه ۱۲ دیگ آش از بهترین تکه های گوشت گوسفندی که تازه ذبح شده ب


د و دیگر خوراکی ها از صبح علی الطلوع بار می گذاشته اند تا برای ظهر آماده شده باشد. درباره ی آش شله قلمکار و طعمش باید بگوییم که؛ درباره ی آش نذری شله قلمکار را یکی از بهترین آش هایی که خورده اند، بوده است. به هر حال برای پخت آش از گوشت گوسفندی، سبزی، سیر و پیاز و حبوبات استفاده می شود.


  • آش کشک | Ashe_ kashk

آش کشک یکی از غذاهای سنتی در کهکیلویه و بویر احمد است. آش کشک دستور پخت خاصی ندارد و پختش بسیار آسان است. کشک، خرده برنج، نعناع، نخود و انواع ادویه استفاده می شود.

  • آش خوره | Ashe_ khore

این آش را که به نام آش کاردین هم می شناسند، معمولا در خوزستان، فارس، کهکیلویه و بویراحمد پخته می شود. در پخت این آش از سبزی خوره که شبیه کاهو است، درست می کنند.

  • آش آلو | Ashe_ aloo

این آش نوعی از آش های مشترک ایرانی ها است که در آن، برنج، آلوی تازه، گشنیز، جعفری و تره استفاده می شود. در این آش برخی کوفته ریزه و نعنا داغ استفاده می شود. کوفته ی این آش را از گوشت گوسفند، گوساله، شتر و مرغ درست می کنند.


  • آتنا حبیبی

جاذبه های سنت پترزبورگ

سه شنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۲۷ ب.ظ

این بار به سراغ یکی از جاذبه های سنت پترزبورگ، شهر خواهر خوانده اصفهان خواهیم رفت. در یکی از زیباترین شهرهای جهان که روزگاری پایتخت روسیه بود (سنت پترزبورگ) کلیساها متنوع و البته دیدنی ساخته شده است که توریست ها و گردشگران متعددی را به خود جلب می کنند. اگر شما هم چمدان خود را برای پرواز روسیه بسته اید و می خواهید با تور روسیه و یا حتی به تنهایی وارد این کشور شوید، پیشنهاد می دهیم که حتما به دیدن کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ بروید. چرایی این گفته را اگر تا انتهای این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت بخوانید، در خواهید یافت.

 رزرو آنلاین تور روسیه رزرو آنلاین پرواز سنت پترزبورگ رزرو آنلاین هتل سنت پترزبورگ
کلیسای سنت اسحاق

تاریخچه کلیسا

مطالب مرتبط:
معرفی بهترین رستوران‌های سنت پترزبورگ
با قلب شهر سنت پترزبورگ آشنا شوید: جزیره واسیلی!
نمایش تاریخ روسیه در میدان کاخ سنت پترزبورگ

در سال ۱۹۲۸ کاربری کلیسای سنت اسحاق سنت پترزبورگ به موزه تغییر یافت و اولین افتتاحیه آن با نمایش تاریخ ساختمان و معماری برگزار شد. در طول جنگ جهانی دوم، تمام آثار موزه های شهر را به درون این کلیسا منتقل نمودند. چرا که روس ها می دانستند آلمان ها از بنای این موزه به عنوان نقطه اصلی شهر برای ردیابی استفاده می کنند و در این بنا، ساکن می شوند. به همین دلیل این بنای تماشایی را بمباران نخواهند نمود. در سال ۱۹۳۱ این کلیسا میزبان بزرگترین آونگ ساعت جهان شد. آونگی که چرخش روزانه زمین را به دور محور خود نشان می داد.

کمی به قبل تر و زمان ساخت بنا بر می گردیم. ساخت کلیسای سنت اسحاق را در سال ۱۸۱۸ پایه ریزی نمودند. امپراتوری الکساندر اول، ساخت این بنا را شروع نمود و سرانجام توسط برادر جوانتر او، امپراتور نیکولاس اول در سال ۱۸۵۸ به پایان رسید. برای ساخت این بنا در میان معماران مسابقه ای برگزار شد و در نهایت معماری به نام آگوست دو مونتقراند (Auguste de Montferrand) توانست برنده شود. او به عنوان مدیر پروژه ساخت کلیسا منصوب گردید. انجام چنین پروژه ای برای معمار فرانسوی به حدی سخت بود که حدود ۶ هفته پس از اتمام ساخت کلیسا بر اثر بیماری مرد.

تاریخچه کلیسای سنت اسحاق

در هر صورت آنچه که این معمار فرانسوی در سنت پترزبورگ روسیه به جا گذاشته است، آنچنان با ابهت و دیدنی است که حتی بسیاری از شاعران و نویسندگان را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. نام این کلیسا را در بسیاری از آثار ادبیات روسیه در طی ۱۶۰ سال پابرجا بودن آن، پیدا خواهید نمود. بسیاری از شاعران این بنای منحصر به فرد را می ستایند و از آن تعریف و تمجید می کنند. یکی از نوشته ها شاعران روسی را با نام فئودور تیوتچوف (Fyodor Tyutchev) در ادامه می آوریم:


  • آتنا حبیبی

جنوب اروپا و برخی دیگر شرق آفریقا

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۰۱ ب.ظ

ممکن است که تا به حال اخبار و مطالب زیادی را در زمینه ی کشف قدیمی ترین جای پای جهان شنیده باشید. اما شده است تا به این فکر کرده باشید که کدام ردپا قدیمی تر از دیگری است؟! شنیده ها و یافته ها حاکی از این امر است که بالاخره و به تازگی، قدیمی ترین جای پای جهان کشف شده است! در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، کشف قدیمی ترین جای پای جهان را مورد بررسی قرار دهیم.

قدیمی ترین جای پای جهان ، جای پایی کشف شده در کشور شیلی

همه چیز درباره ی  کشف قدیمی ترین جای پای جهان

مطالب مرتبط:
قدیمی ترین فسیل جانوری جهان با ۵۵۸ میلیون سال قدمت، کشف شد!
کشف فسیل ۴۳ میلیون ساله یک نهنگ چهارپا!
ماجرای گم شدن فسیل ۲۰میلیون ساله و پیدا شدن دوباره ی آن!

اگر هر موتور جستجویی را باز کنید و در آن واژه ی قدیمی ترین جای پای کشف شده ی جهان را مورد بررسی قرار دهید، هزاران هزار صفحه نتیجه برای شما باز خواهد کرد که همگی آنان تیتر قدیمی ترین و یا بزرگ ترین جای پای کشف شده ی جهان را دارند! اما در بین این ها ،کدام یک بیشتر از همه دارای درجه ی اعتبار درستی خبر هستند؟ در رابطه با زوایای پنهان یک خبر قضاوت زیادی نمی توان کرد ولی این که در یک برهه ی زمانی خاص خبر خود را به عنوان آخرین یافته ها معرفی کردند، اشتباه نبوده است.

به هر حال به تازگی این خبر در صدر اخبار باستان شناسی قرار گرفته است که کشف قدیمی ترین جای پای جهان آن هم متعلق به ۱۵ میلیون سال پیش در جنوب شیلی اتفاق افتاده است. این درحالی است که قبل از این اکتشاف قدیمی ترین جای پای کشف شده در جهان در کشور چیلی و در ۴ میلیون سال پیش اتفاق افتاده بوده است. البته کشف قدیمی ترین جای پای جهان در شیلی اتفاقی نیست که به تازگی افتاده باشد بلکه این کشف در سال ۲۰۱۰ میلادی اتفاق افتاد بوده است و آزمایشات بر روی آن ۹ سال تمام طول کشیده بوده است.

خرید آنلاین پرواز

خرید آنلاین تور

رزرو آنلاین هتل

همه چیز درباره ی کشف قدیمی ترین جای پای جهان

این جای پای یکی از ۲ جای پای کشف شده در جهان است که رد طول سالیان دراز همچنان باقی مانده است. با توجه به نتایج اولیه ی تحقیقاتی که در مجله ی تحقیقات جغرافیایی منتشر شده است، ادعایی کاملا بحث برانگیز بر سر این که اجداد اولیه ی انسان ها ابتدا در کجای کره ی زمین پا گذاشته اند؛ همچنان بر سر بحث و مجادله است.

بعضی از کارشناسان می گویند که انسان ها در جنوب اروپا و برخی دیگر شرق آفریقا را به عنوان اولین جایی که انسان ها قدم بر روی آن گذاشتند معرفی می کنند که البته این کشف تمامی این معادلات را بر هم زد. این دوره ی زمانی را تمامی دانشمندان با نام دوره ی زمین شناسی میوسن می شناسند. ۲۹ جای پا تا به حال کشف شده است که نمی توانند جای ردپای میمون ها باشند. ردپای میمون با انسان تفاوت بسیاری دارد و اندازه ی ردپا ها از ۹۴ میلی متر تا ۲۲۳ میلی متر بوده است.

و بالاخره پاسخ این سوال پیدا می شود!

کارشناسان هم میکروارگانیسم های فسیل شده ی دریایی فرامینیفراند عمر آن ها را تخمین زده اند. این تحقیقات می گویند که حدود ۵ یا ۶ میلیون سال پیش در اواخر دوره ی میوسن، اتفاق بسیار عجیبی افتاد. ضمن این که آب مدیترانه کاملا خشک شد، بر روی رسوبات دریایی تاثیر فراوانی دارد. در همین رسوب ها نشانه های فسیل هایی وجود دارد که نشان می دهد که بین ۵ تا ۷ میلیون سال پیش در آن نشانه های حیات وجود داشته است. بر اثر نتیجه ی همین اتفاقات و کشفیات، برخی از دانشمندان بر این باور هستند که انسان برای اولین بار در قاره ی آفریقا دیده شده و برخی هم بر این باور هستند که سر منشا انسان ها در اتیوپی بوده است.


  • آتنا حبیبی

برخورد شهاب سنگ

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۲:۱۹ ب.ظ
  1. در حالی که تاکنون هیچکس شاهد سونامی به وجود آمده در اثر برخورد شهاب سنگ نبوده است اما دانشمندان معتقدند که بیش از ۳٫۵ میلیارد سال پیش یک سونامی ایجاد شده در اثر برخورد شهاب سنگ باعث از بین رفتن موجودات شده است.
  2. در حالی که امواج تولید شده توسط باد ممکن است بین ۳٫۲ تا ۹۷ کیلومتر در ساعت سرعت داشته باشند، سرعت امواج سونامی می تواند تا ۹۷۰ کیلومتر در ساعت و به اندازه سرعت یک جت برسد.
  3. دانشمندان معتقدند که در حدود ۴۸۰۰ سال پیش یک شهاب سنگ در اقیانوس هند به زمین برخورد کرده و باعث به وجود آمدن سونامی شده که ارتفاع امواج ان به ۱۸۰ متر می رسیده است.
  4. در صورتی که صفحات پوسته زمین با یکدیگر برخورد کرده و یکی از آن ها بر رو یا زیر دیگری فرو برود باعث ایجاد سونامی می گردد. این در حالی است که اگر صفحات از یکدیگر دور شده و یا در آن ها شکاف ایجاد شوند باعث به وجود آمدن سونامی نمی شود.
حقایقی از سونامی در خصوص سرعت و ارتفاع امواج

حقایقی از سونامی در مورد سونامی های بزرگ

  1. درختان نخل با تنه های بلند خود به خوبی در سواحل زندگی می کنند. با اینکه اغلب آن ها مورد برخورد سونامی واقع می شوند اما به خوبی می توانند در سالم باقی بمانند.
  2. سونامی اقیانوس هند که در سال ۲۰۰۴ روی داد نزدیک به ۲۸۳ هزار نفر را کشته و یا مفقود نمود. قربانیان این سونامی نه تنها افراد محلی بلکه حدود ۹ هزار نفر از آن ها گردشگرانی از استرالیا، سوئد، انگلستان و ایالات متحده بودند که تعطیلات کریسمس خود را در این سواحل می گذراندند.
  3. دانشمندان بر این باورند که سونامی بعدی ممکن است در جزایرقناری روی دهد. این سونامی بزرگ امواجی به ارتفاع ۳۰ متر ایجاد کرده که با گذر از اقیانوس اطلس می تواند به شهرهای ساحلی آمریکا مانند نیویورک، بوستون و میامی آسیب وارد نماید.
  4. سونامی بزرگ (mega-tsunami) یک سونامی با امواج بسیار بلند است که معمولا در اثر لغزش زمین ایجاد می گردد. یک سونامی بزرگ در سال ۱۹۵۸ در خلیج لیتویا (Lituya) در آلاسکا رخ داده و بلندترین امواج ثبت شده با ارتفاع ۵۳۴ متر را ایجاد کرد. در این سونامی به طور شگفت انگیزی تنها ۲ نفر کشته شدند.
حقایقی از سونامی در مورد سونامی های بزرگ

حقایقی از سونامی و نحوه دوری از آسیب های آن

  1. افراد اغلب پس از اولین موج سونامی کشته می شوند. زیرا آن ها معمولا یا به داخل خانه های خود آمده و یا برای کمک به دیگران به ساحل می روند و با موج دوم آسیب های زیادی وارد خواهد شد.
  2. اگر گرفتار امواج سونامی شدید بهتر است که شنا نکرده و تنها یک وسیله شناور پیدا کنید و اجازه دهید تا مسیر آب شما را جا به جا نماید.
  3. سیچز (Seiches) شبه سونامی بوده اما به جای اینکه در دریاها و اقیانوس ها روی دهد در آب های محصور مانند دریاچه ها یا دریاهای داخلی ایجاد می شود. این امواج معمولا کوچکتر بوده و آسیب کمتری نسبت به سونامی ایجاد می نماید.
  4. کلمه سونامی گرفته شده از کلمه ای ژاپنی به نام موج بندر (tsu = harbor + nami = wave) است. این نشان دهنده تاریخ سونامی در کشور ژاپن می باشد.
  5. هنگامی که امواج سونامی با سرعت معمولی به اندازه ۳۵ کیلومتر بر ساعت با ساحل برخورد می کند، سرعت حرکت آن در ساحل بسته به شیب و محیط ساحلی متفاوت خواهد بود. قابل ذکر است که تاثیر نیروی بازگشت امواج سونامی به داخل دریا می تواند به اندازه خود امواج و یا حتی قوی تر از آن باشد.


  • آتنا حبیبی

دسر مخصوص عربستان

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۷:۵۰ ب.ظ
طرز تهیه حلوای آرد سبوس نیز مانند دیگر حلوا‌ها است با این تفاوت که این حلوا با آرد گندم سبوس دار درست می‌شود؛ این آرد به زمان بیشتری برای تفت احتیاج دارد.
طرز تهیه حلوای آرد سبوس خوشمزه
ستاره | سرویس آشپزی - حلوا یک دسر مخصوص عربستان است، ولی این روز‌ها حلوا در بسیاری از کشور‌ها مانند ایران نیز به فراوانی تهیه و سرو می‌شود. حلوا مجلسی در مراسم‌ مختلف مانند مراسم‌ مذهبی، افطاری‌ها و ... مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد. در این مقاله طرز تهیه حلوای آرد سبوس آموزش داده شده است.

طرز تهیه حلوای آرد سبوس

مواد لازم (برای ۶ نفر و بیشتر)
آرد گندم سبوس دار ۲ پیمانه 
هل ۲ قاشق چایخوری
کره ۵۰ گرم 
روغن مایع و روغن جامد با هم ۱ پیمانه
مواد لازم جهت شربت
شکر ۱ و ۱/۲ پیمانه 
آب ۱ و ۱/۲ پیمانه 
گلاب ۱/۲ پیمانه 
خلال بادام یا پسته برای تزئین  کمی
زعفران دم کرده غلیظ به میزان لازم

زمان لازم برای پخت حلوا ۲۰ دقیقه

دستور تهیه

  • شکر و آب را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید تا شکر‌ها حل شوند. لازم نیست قوام آید، فقط حل شدن شکر در آب کافی است.
  • پس از اینکه شکر‌ها حل شدند گلاب، زعفران دم کرده و هل را اضافه کنید و هم بزنید. شربت حلوا آماده شد.
  • آرد سبوس را در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید و با حرارت ملایم تفت دهید تا از خامی خارج شود.
  • پس از اینکه آرد کمی (خیلی کم) تغییر رنگ داد روغن و بعد کره را آرام آرام به آرد اضافه کنید و به صورت پی در پی هم بزنید تا روغن به خورد آرد‌ها برود.
  • پس از اینکه خمیر یکدستی حاصل شد. آهسته آهسته شربت را اضافه کنید و همزمان آن را هم بزنید.
  • وقتی حلوا جمع و کمی سفت شد حلوای شما آماده شده است.
  • حرارت را خاموش کنید و سریع حلوا را به ظرف مورد نظر برای سرو منتقل کنید و با خلال پسته یا بادام تزئین کنید.

حلوای آرد سبوس آماده سرو است ... نوش جان ...


طرز تهیه حلوای آرد سبوس
چند نکته مهم!

  • آرد سبوس دار نسبت به آرد‌های دیگر طعم بهتری به حلوا می‌دهد.
  • گلوتن موجود در آرد سبوس دار پایین است به همین دلیل حلوا با آرد سبوس دار لطیف‌تر است و کشدار نمی‌شود.
  • آرد سبوس دار، نسبت به آرد‌های دیگر زمان بیشتری برای تفت دادن احتیاج دارد.‌
  • می‌توانید زمانی که آرد و روغن مخلوط شدند کمی گردوی آسیاب شده به آن اضافه کنید تا حلوا مجلسی و مقوی شود.
  • اگر زعفران بیشتری بزنید رنگ حلوا شما روشن‌تر خواهد شد.
  • اگر آرد را زیاد تفت دهید که کمی تیره شود، رنگ حلوا هم تیره می‌شود.
  • پس از اینکه آرد و روغن حل شدند تا مواد داغ هستند، شربت را اضافه کنید.
  • دلیل اینکه از کره، روغن مایع، روغن جامد با هم استفاده می‌شود این است که این سه در کنار هم خاصیت‌های منحصر به فردی به حلوا می‌دهد. کره باعث خوش طعم شدن، روغن جامد باعث پوکی، و روغن مایع باعث نرم شدن حلوا می‌شود.
  • اگر در پایان کار حلوا همچنان شل بود. اگر شل بودن حلوا به خاطر شربت زیاد آن بود، حلوا را باز هم روی حرارت بگذارید تا آب آن گرفته شود و اگر شل بون آن به خاطر روغن زیاد بود کمی آرد تفت داده شده به آن اضافه کنید.
  • زعفران را حتما باید خوب دم کنید و بعد به شربت اضافه کنید.
  • در پخت هر نوع حلوا نکته‌ی مهم این است که از ابتدا تا انتهای کار باید حلوا را هم بزنید؛ به خصوص هنگام تفت آرد.
  • برای مجالس و مهمانی‌ها حلوا را در کاغذ‌های مخصوص، تارت‌های آماده و یا نان بستنی بریزید و آن را با خلال پسته، بادام یا پودر نارگیل تزیین کنید تا یک پذیرایی شیک و متنوع از مهمانان خود داشته باشید.
  • هرچه حلوا بیشتر روی حرارت بماند سفت‌تر می‌شود و اگر دوست دارید کمی شل و آبکی باشد باید زودتر آن را از روی حرارت بردارید.
  • ترجیحا از قابلمه‌ی تفلون یا چدن استفاده کنید، زیرا قابلمه استیل یا روحی (رویی) حرارت را سریع منتقل می‌کنند و موجب می‌شود که شیر خشک بسوزد و تیره شود.
  • هرچه حلوا را با حرارت کم درست کنید و بیشتر هم بزنید حلوای بهتری خواهید داشت.


  • آتنا حبیبی

خواص نارنج

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۶:۳۲ ق.ظ

خواص نارنج

خواص نارنج , خواص نارنج در طب سنتی , خواص نارنج برای لاغری , خواص نارنج برای پوست صورت 

نارنج میوه ای با خواص بسیار زیاد که استفاده از آن برای تمامی افراد توصیه میشود. نارنج طبیعت سرد و خشک دارد.نارنج میوه ای ترش از خانواده ی مرکبات است و درخت نارنج که بومی آسیا و مدیترانه است به عنوان مادر مرکبات شناخته می شود و پایه بسیار خوبی برای پیوند شاخه‌ های نارنگی یا پرتقال می باشد.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص نارنج پخته برای کبد و پوست و سرفه و قلب و معده در بارداری و لاغری در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه نارنج

نارنج میوه‌ای بسیار مشهور است و یک گیاه دارویی بسیار ارزشمند نیز هست. احتمالا نارنج در ابتدا از چین نشأت گرفته‌است. با این حال تا قرون وسطی نارنج میوه‌ای محبوب در بسیاری از سرزمین‌ها بوده و پزشکان عرب در خاورمیانه برای خواص دارویی آن ارزش زیادی قائل بودند. هر ۶۰ گرم یا ۱ عدد آن ۱۴ کالری انرژی دارد. که در واقع با توجه به خواص ذکرشده در بالا، از میوه‌های کم‌کالری بوده و پیشنهاد خوبی برای افزایش سطح سلامت می‌باشد.

خواص نارنج

آب نارنج تب را پایین می‌آورد. برای سردردهایی که علامت مشخصی ندارند می‌توان از آب نارنج استفاده کرد. برای جلوگیری از خونریزی بواسیر نارنج را در برنامه غذایی خود قرار دهید. کسانی که در هوای کثیف دچار خفقان می‌شوند از نارنج استفاده کنند. برای اوریون آب نارنج و سرکه با غوره را به طور مساوی مخلوط نموده و بر روی برآمدگی بمالید. بهتر است خوراک بیمار شیربرنج باشد و از غذاهای سرخ کردنی پرهیز شود. خواص ضد نفخ، ضد یبوست، ضد تهوع، ضد پیری و نشاط‌آور این میوه به اثبات رسیده است.

ویتامین‌ های نارنج

املاح و ویتامین‌های موجود در یک عدد نارنج: ویتامین آ ۱٫۲ μg ویتامین ای ۰٫۰۶ mg ویتامین ب١ ۰٫۰۲ mg ویتامین ب٢ ۰٫۰۱ mg نیاسین ۰٫۲۴ mg ویتامین ب۶ ۰٫۰۱ mg فولات ۷٫۸ μg پانتوتنیک اسید ۰٫۰۷ mg ویتامین ث ۲۱ mg سدیم ۰٫۶ mg پتاسیم ۱۱۴ mg کلسیم ۶ mg منیزیم ۶ mg فسفر ۴٫۸ mg آهن ۰٫۰۶ mg مس ۰٫۰۱ mg منگنز ۰٫۰۱ mg

خواص نارنج برای پوست چرب

یکی از فواید اصلی نارنج خاصیت انقباضی آن است. نارنج سوبم (چربی اضافی پوست) را جذب می‌کند و به تنظیم تولید روغن در پوست و آرام کردن پوست‌های چرب و بیش‌فعال و مستعد آکنه کمک می‌کند. با این حال مانند برخی داروهای شیمیایی موجود که نیازی به نسخه ندارند،‌ پوست را خشک و پوسته پوسته نمی‌کند. پوست بعد از استفاده از یک روش درمانی با ترکیب نارنج احساس توازن و شادابی می‌کند و آماده‌ی دریافت رطوبت می‌شود.

نارنج در طب سنتی چینی

در طب سنتی چینی این اعتقاد وجود دارد که نارنج به دستگاه گوارش کمک می‌کند. از آن‌جا که نارنج اشتهایتان را کور می‌کند گفته می‌شود به کاهش وزن کمک می‌کند. در صورت لزوم ممکن است گاهی اشتها را زیاد کند؛ معمولا در این صورت مصرف پوست نارنج توصیه می‌شود. این میوه برای ناراحتی معده نیز مفید است. شکوفه و روغن برگ آن نیز برای بهبود مشکلات گوارشی توصیه می‌شود. این شامل مشکلاتی از قبیل اسهال، یبوست، گاز روده، زخم روده یا خون در مدفوع است.

خواص پوست نارنج برای پوست

پوست نارنج حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها است که چربی پوست را حفظ می‌کنند. بنابراین برای پوست‌های چرب و خشک مناسب هستند. استفاده‌ی موضعی از پوست نارنج روی پوست، سلول‌های مرده و آلودگی را از بین می‌برد و پوست را مرطوب و پرطراوت می‌کند.

  • آتنا حبیبی

خواص زردچوبه

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۵:۳۳ ق.ظ

خواص زردچوبه

خواص زردچوبه , خواص زردچوبه با شیر , خواص زردچوبه برای پوست صورت , خواص زردچوبه و شیر 

زردچوبه یا زرچوبه ادویه ای زرد رنگ بوده و هزاران سال است که به عنوان گیاه دارویی در هند استفاده می شود.خواص زردچوبه چه از نظر سلامتی و دارویی چه از نظر زیبایی و درمان پوست و مو بسیار زیاد است و می‌توان آن را در شکل‌های مختلفی استفاده کرد.در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مضرات و خواص زردچوبه تازه با شیر ناشتا و آب گرم برای پوست صورت و لاغری و کبد و تخمدان در دسته پزشکی و سلامت برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

تاریخچه زردچوبه

برخی از افراد زردچوبه را زعفران هندی یا ادویه طلائی می‌نامند. زردچوبه گیاهی است که در آسیا و آمریکای مرکزی کاشت می‌شود. پودر زردچوبه که ما در خانه به عنوان ادویه استفاده می‌کنیم در واقع پودری است که از آسیاب کردن ریشه‌های این گیاه به دست می‌آید. رنگ زردچوبه باعث شده است که در بسیاری از فرهنگ‌ها از پودر آن به عنوان رنگ استفاده کنند. زردچوبه را در نواحی مختلف به اشکال مختلف مثل پودر زردچوبه، عصاره زردچوبه، چای زردچوبه، کپسول مکمل غذایی و حتی صابون زردچوبه استفاده می‌کنند.

خواص زردچوبه برای مو

ترکیبی از پودر زردچوبه و روغن زیتون را ۲۰ دقیقه بر روی مو بمالید و سپس با آب و شامپو بشویید، این ترکیب می تواند شوره سر را درمان کند و سلامت پوست سر را بهبود بخشد.

خواص کلی زردچوبه

اگر فشار خون بالایی دارید، می‌توانید زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید زیرا باعث کاهش طبیعی فشار خون می‌شود و جریان خون قلب را منظم میکند. بنابراین زردچوبه می‌تواند یک درمان طبیعی برای کنترل فشار خون بالا باشد.کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان معده درد، زخم معده، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر مفید است، همچنین زردچوبه به بهبود هضم غذا کمک می کند.بی شک استفاده از زردچوبه از بهترین روش های طبیعی جهت درمان مشکلات شدید عادت ماهانه و سندروم پیش از قاعدگی است.

خواص چای زردچوبه

چای زردچوبه برای درمان پوکی استخوان و آرتروز مفید می باشد چای زردچوبه غنی از آنتی اکسیدان می باشد که می تواند برای پیشگیری و درمان آلزایمر مفید باشد دمنوش زردچوبه برای چیشگیری و درمان انواع سرطان ها مفید می باشد جوشانده زردچوبه می تواند باعث کاهش کلسترول و چربی خون بالا شود چای زردچوبه می تواند برای سم زدایی از کبد مفید باشد و به درمان کبد چرب کمک کند

زردچوبه و سرطان

کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان مورد مطالعه قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیدند که این ماده بر رشد و تکثیر سلول‌ها تاثیر دارد. این تحقیقات نشان داده‌اند که کورکومین موجود در زردچوبه می‌تواند باعث مرگ سلول‌های سرطانی، کاهش رشد رگ‌های خونی در تومورهای سرطانی و جلوگیری از متاستاز (پراکنده شدن سلول‌های سرطانی در بدن) شود.مطالعات زیادی نشان دادند که کورکومین موجود در ترکیبات زردچوبه می‌‌تواند باعث کاهش رشد سلول‌های سرطانی در آزمایشگاه شود. این ماده در آزمایش روی حیوانات نیز رشد تومور را متوقف کرده است.

خواص زردچوبه برای کبد چرب

کورکومین موجود در زردچوبه برای سم زدایی کبد از فلزات سنگین و دارو ها مفید می باشد و علاوه بر این به درمان کبد چرب کمک می کند.

خواص زردچوبه برای پوست

زردچوبه می‌تواند زخم را بهبود دهد. خاصیت ضدالتهابی زردچوبه می‌تواند التهاب زخم را کم کند و باعث زودتر جوش خوردن زخم شود. تحقیقات نشان داده است که این ادویه تاثیر مثبتی روی کلاژن‌ها و بافت پوست دارد. ماسک زردچوبه برای درمان جوش صورت و آکنه هم مفید است و با هدف گرفتن منافذ پوست باعث آرام شدن التهاب جوش می‌شود. این روش علاوه بر زودتر خوب شدن جوش صورت باعث می‌شود که جای آن هم روی پوست باقی نماند. ماسک زردچوبه علائم پیری زودرس را هم از بین می‌برد و از آن جلوگیری می‌کند. زردچوبه می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند.

روغن زردچوبه

روغن زردچوبه برای درمان سرطان کولون، سرطان خون و پستان، درمان گرفنگی بینی در سرماخوردگی، درمان صرع، سلامت کبد و درمان کبد چرب، جلوگیری از آرتروز و درمان افسردگی و اضطراب مفید می باشد.

ماسک زردچوبه

ماسک زردچوبه برای شما پوست درخشانی به همراه می‌آورد که ممکن است به دلیل از بین بردن رادیکال‌های آزاد اکسید کننده پوست باشد. خواص زردچوبه و عسل در کنار هم بسیار مفید است. می‌توانید ماسک زردچوبه و عسل و ماست یونانی را در خانه تهیه کنید و برای ۱۵ دقیقه روی پوست خود بگذارید تا تاثیر آن را ببینید.

  • آتنا حبیبی

شعر امام زمان

يكشنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۴:۳۸ ق.ظ

شعر امام زمان

شعر امام زمان , شعر امام زمان برقعی , شعر امام زمان و حضرت زهرا , شعر امام زمان ترکی 

در این مطلب از سایت علم سرا می خواهیم درباره مجموعه شعر امام زمان و حضرت زهرا و حضرت عباس برقعی و فاضل نظری و آقاسی در دسته سرگرمی برای شما صحبت کنیم . در ادامه با ما همراه باشید .

وقتی غزل به عشقِ تو آغاز می شود

بال وُ پَـرِ پـریدنِ من باز می شود

وا می شود زبانِ قلم می شود غزل

دارد غَزل نوشته اَم اِعجاز می شود

هیچم ولی همین که تو را می زنم صدا

عرشِ خدا اسیرِ همین ساز می شود

لطفِ خـداست نوکـری آلِ فاطمه

پس صوتِ دلخراشِ من آواز می شود

این نابَلَد همین که به مضمونِ تو رسید

استادِ فَـنُّ و قافـیه پَرداز می شود

تو آمدی وُ سامـره شد سُـرِّ مَن رَایٰ

دارد زمان زمانه یِ پرواز می شود

آقا مرا مسـافرِ سردابِتـان کنید

با یک نگاه زائرِ چِشمانِتان کنید

جان می دهم برایِ همین لحظه یِ وصال

بیداری اَم کـنارِ تو شیرین تر از خیال

حس می کنم کنارِ تواَم پایِ پرچَـمَت

بیخودکه نیست اینهمه احساس وُ شور وُ حال

یاایـُّهاَ العَـزیز به کامَـم عسل بریز

آقا بِدِه جـوابِ مرا پیش از سوال

کِی می شود که سر بِگُذارم به پایِ تو

پس کِی به این گدایِ حرم می دهی مَجال

زیباترین سروده یِ شبهایِ شعـرِ ما

اِی کاش اِتصّـال شود ختمِ اِنفِـصال

باران که می زند به خودم می دهم اُمید

آمـد نویدِ آمـدَنَت با همـین رِوال

باران زد وُ هـوایِ دلم روبه راه شد

خورشید مستِ دیدنِ این قُرصِ ماه شد

ای قرصِ ماهِ فاطمه قَدری سخن بگو

عجـِّل علیٰ ظهورِکَ یابن الحـسن بگو

روزِ کـمالِ دینِ خـداوند آمده

از دلبرِ زمیـن وُ زمان یارِ من بگو

از آرزویِ تَک تَکِ خـدمـتگزارها

از آخرین ولی وُ یَلِ بُت شِکن بگو

از مهربانی نَبـی وُ هیـبَتِ عـلی

از مادر وُ دعایِ حسین وُ حسن بگو

از لحظه هایِ راز وُ نیاز وُ عبادَتَش

از علمِ باقری وُ صداقت…. سخن بگو

از کَـظمِ غِیـظِ کاظمی وُ رأفـتِ رضا

از جود وُ از هدایت وُ از حُسنِ ظَن بگو

آمد چکـیده یِ همه یِ خلقَـتِ خدا

هفت آسمان نشسته سرِ راهِ سامرا

دارد دوباره می رسد از سامرا خبر

داده به لطفِ حق شجـرِ سامرا ثَمر

دور از دو چشمِ توطئه وُ فتنه وُ نِفاق

دارد عروسِ فاطمه بَر دامَنَش پسر

از رویِ انتظارِ ظهورش چقدر خوب….

تشخیص داده می شود اِنگار خیر وُ شر

یا جامِعُ الائمـّه….وَ یا کاشف الکروب

اِی نور چشم فاطمه مهدیِ منتَـظَر

نادِ علی بگـو وُ به دادِ دلم برس

یا فارِسَ الحِجاز…. علمـدارِ دادگر

هر کس خدا برایِ خودش انتخاب کرد

بی سر به شوقِ دیدنِ تو می دَوَد به سَر

آقا اگـر اِشاره کنی می دَهَـم سَرَم

مُردَن به عشقِ توست همان نذرِ مادرم

آقـا تمـامِ ایل وُ تَـبارم فدایِ تو

یک عمر گفته اَم که بمیرم برایِ تو

قرآن بخوان کمی دلِ داوود را بِبَر

رویایِ اهـلِ عـرش شده ربَّنـایِ تو

یوسف هزار بار صدا زد که جانِ من…

قـربانِ یک نگاهِ تو وُ رونَـمایِ تو

تو آمدی شبیهِ عمو سفره وا کُنی

حاتم شود گدایِ تو در سَرسَرایِ تو

یک سالِ دیگر از تو شدم دور دلبرم

این مبتـلایِ تو شده درد وُ بلایِ تو

آقا بیا وُ حـالِ مرا رو به راه کن

تا عاشقانه پَر بزنم در هـوایِ تو

عالَم به شوقِ آمَدَنت ندبه خوانِ توست

چشم انتظارِ تو حـرمِ عمّه جانِ توست

حسین ایمانی

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

غروبی را تداعی می کنم با شوق دیدارش

تماشا می کنم عطر تنش را هر سحرگاهی

 دلم یک بار بویش را زیارت کرد… این یعنی

نمی خواهد گدایی را براند از درش شاهی

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

به این غبار، نگاهی که آفتاب شود

بسوز قلبِ مرا، کز غمت مُذابّ شود

دوباره رویِ تو را آسمانِ جمعه ندید

کدام جمعه، جمالِ تو ماهتاب شود؟

برای آمدنت، شب به شب دعا کردم

اشاره کن به دعایم که مستجاب شود

زمان به خاطرِ ما دیر دیر می‌گذرد

برایِ خاطرِ تو کاش پُرشتاب شود

امیدِ گریه، مرا هم صحابه‌ی خود کن

که آسمانِ نگاهم پر از سحاب شود

نباید اشکِ تو بر صورتِ زمین بچکد

سرشکِ چشمِ تو بایست که گلاب شود

من آمدم که سلامِ مرا جواب دهی

سلام می‌کنم و وای اگر جواب شود

اگر اجازه دهی روضه‌خوان شوم امشب

که قلبِ سوخته‌ات بیشتر کباب شود

برایِ کودکِ خود آب خواست، امّا حیف

همین دلیل بر این شد، حسین آب شود

بگویم از شررِ خنده‌های حرمله‌ای

که پاسخِ شرر گریه‌ی رباب شود

و شیرخواره پس از این زنیزه خواهد دید

که دستِ مادرِ او بسته در طناب شود

  • آتنا حبیبی